De inhoud van Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO).
In mijn HVO-les is iedere leerling op zoek naar zijn eigen morele vorming en zijn eigen ideeën over het goede leven’. Er zijn 2 duidelijke doelen.
- Kinderen leren omgaan met zichzelf (gedachten, gevoelens, gedrag) en hun medemensen.
- Kinderen leren omgaan met de samenleving en de (natuurlijke) wereld om hun heen.
Dit doe ik door in de les een thema aan te snijden die hun boeit en aansluit op hun belevingswereld. Ik begin met een verhaal, een voorwerp of een filmpje. Het gepresenteerde heeft altijd betrekking op het leven van de kinderen zelf ten opzichte van de eigen ik, de ander of de wereld. Samen onderzoeken we de situatie. We spreken, luisteren, weerleggen en nuanceren. Ik probeer de kinderen te stimuleren om persoonlijke ervaringen, gevoelens, en waarderingen uit te spreken om zo onderliggende waardes boven te laten drijven. Daarbij worden genoemde begrippen, betekenissen en motieven samen besproken om elkaar beter te leren begrijpen.
“Eerst begrijpen, dan begrepen worden.”
Na gesproken/ geluisterd te hebben vormen leerlingen een mening en verantwoorden die naar zichzelf of een ander. Leerlingen zien hierdoor de onderlinge verschillen en overeenkomsten die je anders misschien nooit ziet. Binnen iedere les zit een stuk verwerking door middel van creatieve werkvormen. Denk aan drama, een debat, kunst, poëzie, samenwerken, schrijfopdrachten, etc.
“HVO is laten zien wat je denkt, wilt en voelt, maar ook luisteren naar wat een ander bedoelt.”